Elcykel, hållbart resande

Frankrike vill sponsra bilister att ta cykeln

Att köra fossilfritt är ett stort steg mot en hållbarare värld. Ännu bättre är att trampa själv. Nyligen röstade franska parlamentet för att ge en check på 25 000 kr till den som skrotar sin gamla bil och istället köper en cykel.

Med den utsläppstakt av klimatförstörande växthusgaser vi har i dag återstår bara 5-7 år innan vi måste vända utsläpp till faktiska upptag. Det är mer än bråttom att åtminstone sluta öka utsläppen.

10 insikter om klimatet

Samtidigt blir eldrivna bilar allt vanligare på våra gator, det satsas mycket på eldrivna transporter med tåg och lastbil och vissa hoppas även att eldrivna plan ska flyga över Sverige inom några år. Batterierna är förstås inte problemfria, då de består av metaller som behöver utvinnas ur gruvor under stor energiåtgång och ofta inkluderar höga risker för arbetarna.

Det finns fler problem med tunga fordon, som bilar och lastbilar – de partiklar som rivs upp ur sten och asfalt är direkt hälsovådliga. Många fler dör varje år till följd av dålig luft än av det covid-virus som lamslagit stora delar av världen det senaste året.

Därtill kommer trafikolyckor av olika slag, buller och trängsel. Det finns ett annat fordonsslag.

"Lösningen är inte att göra bilarna grönare, utan att helt enkelt dra ned på antalet bilar."

Cykelbanan – vägen fram!

I en internationell studie följde forskare 4000 pendlare i London, Antverpen, Barcelona, Wien, Rom, Zurich och Örebro (!) under två års tid för att mäta deras koldioxidutsläpp per dag, oavsett på vilket sätt de tog sig till och från sina skolor och jobb.

Resultatet visade att de som dagligen cyklade orsakade 84 procent lägre koldioxidavtryck totalt, än de som inte cyklade till och från jobb och skolor. Forskarna kunde också visa att de som en dag i veckan ställde bilen och istället tog cykeln minskade sitt avtryck med 3,2 kg koldioxid. I veckan!

När forskarna räknade in energiåtgång och koldioxid-utsläpp till följd av produktionen av fordonet, eventuell tankning och även skrotning, såg de att de totala utsläppen per resa under fordonets livstid var mer än 30 gånger lägre för cyklisten än den bil som körde på fossilt bränsle och tio gånger lägre än elbilen.

Medräknat hälsoaspekterna till följd av stendamm, buller och trafikolyckor men även motionens effekter och mindre trängsel är svaret på framtidens trafikslag i städerna klar – cykeln är bäst.

En sprillans cykel för din gamla bil!

Nyligen röstade det franska parlamentet igenom ett förslag om att ge ekonomisk belöning till de som skrotar sina gamla fossildrivna bilar – i form av en check på omkring 25 000 kr för att köpa cykel (elcykel eller vikbar för att kunna kombinera med kollektivtrafik).

Förslaget var en del i ett större klimatpaket som syftar till att minska utsläppen av växthusgaser med 40 procent till 2030, jämfört med 1990.

"För första gången har man erkänt att lösningen inte är att göra bilarna grönare, utan att helt enkelt dra ned på antalet bilar", konstaterade Olivier Scheider, från den franska cykelfederationen, i intervju med nyhetsbyrån Reuters.

Borde Sverige följa Frankrikes exempel?

Tycker du att svenska politiker borde rösta igenom ett liknande omställningsstöd? Dela och kommentera i sociala medier!

uppmaning

Vilket hållbart restips vill du dela med dig av?

Beskriv ditt favoritställe och inspirera andra!

Tipsa här