Osaka, Japan, reklam, hållbarhet, marknadsföring, hållbar turism

ICC skärper regelverket kring klimatpåståenden

Nu aviserar även Internationella Handelskammaren att de kommer att skärpa bedömningarna av vilseledande begrepp i marknadsföring, som "klimatneutral" och "klimatkompenserat".

Det var i förra veckan som Schyst resande kunde berätta att Konsumentverket tagit fram en vägledande skrift för att stävja missbruket av olika klimatpåståenden i samband med marknadsföring av varor, tjänster och resor.

Nu kommer även Internationella Handelskammaren, ICC, med uppdaterade riktlinjer för, framför allt, vad som inte är okej att påstå när det kommer till klimatet.

Det är ICC som står för den etiska standarden gällande reklam, ett internationellt erkänt ramverk som kompletterar den nationella marknadsföringslagen och även ligger till grund för utlåtanden från den svenska Reklamombudsmannen, RO.

"I takt med att företag i allt högre grad vill kommunicera sitt arbete för att minska miljöpåverkan väcks allt fler frågor om hur nya begrepp som ’klimatneutral’ och ’klimatkompensation’ bör användas", skriver ICC i ett pressmeddelande.

Läs mer:

uppmaning

Gå på kurs hos oss!

Schyst resande håller flera utbildningar i hållbar turism, framför allt för resebranschen men även i skolor. Här kan du läsa mer om våra utbildningar.

Till våra utbildningar i hållbar turism!