Hållbar turism, hållbart resande

Nyckeln till hållbar turism: ditt intresse!

"Va, var det inte svårare?!" Det brukar Lotta Backlund, som utbildar resebranschen i hållbar turism, få höra under sina kurser. Nej, det är inte svårt, men nya perspektiv kan behövas.

Det är många reseföretag som passar på att skicka anställda på kompetensutveckling när pandemins restriktioner lagt sordin på resandet - för att kunna stå starkare när det tar fart igen. Det är klokt använd tid!

Lotta Backlund, branschutbildare, hållbar turism, för Schyst resande

Lotta Backlund, utbildare

Lika hållbart här som där

En annan, kanske mer oväntad men positiv följd har utbildaren Lotta Backlund noterat:

– Den senaste tidens trend med "svemester" har lett till en större förståelse för hur man kan jobba med hållbar turism överallt, säger hon.

Hur då?

– För många blir det lättare att förstå vikten av att tänka på det lokala näringslivet och få idéer på hur man kan ta olika kontakter och skapa nya samarbeten när det gäller inrikes turism. Det är ju precis lika viktigt på andra sidan jorden!

Vid sidan av de utbildningar om hållbar turism som Lotta sedan många år tillbaka håller för Schyst resande driver hon också ekoturismföretaget Green Owl Travel med säte i Rättvik i Dalarna.

Lottas företag fungerar som en så kallad "DMC" (Destination Management Company) som paketerar och säljer upplevelser och boenden i Dalarna till både svenska och utländska besökare.

Konkret och initierat om nudging

När det kommer till Schyst resandes utbildningar för resebranschen underlättar det att hon själv är verksam inom samma bransch, tror Lotta, då diskussionerna kan bli både mer konkreta och initierade.

– Vi har till exempel haft jättespännande dialoger om "nudging" i grupperna, alltså att påverka i en positiv, hållbar riktning utan pekpinnar. Det är något jag tror har stor potential och som jag därför lyfter mycket i utbildningarna.

Dessutom anpassas utbildningen mer efter kursdeltagarnas specifika förutsättningar när alla deltar i diskussionerna och kommer fram till olika lösningar tillsammans. Interaktivitet är därför något Lotta gärna uppmuntrar till. Lusten - och modet - att dela med sig kan också öka när man har liknande erfarenheter i gruppen, gissar hon.

Tänk lokalt!

Om du skulle ge en "teaser" till någon som är sugen på att lära sig mer, vad skulle du säga är en nyckel till hållbar turism?

– Att tänka lokalt i alla steg. Att resa betyder nästan alltid att möta människor och människor bor och lever alltid lokalt. Hur kan du stötta dem där?

Resenären kan läsa på om destinationen i förväg, för att få en bättre förståelse, och resebolaget kan hjälpa till genom att berätta och lyfta fram det unika i lokal historia, kultur och traditioner, fortsätter hon.

– Det är huvudnyckeln till hållbar turism, tror jag, att alla parter är på riktigt intresserade av destinationen.

Jobbar du i branschen och vill lära dig mer om hållbar turism?

uppmaning

Gå på kurs hos oss!

Schyst resande håller flera utbildningar i hållbar turism, framför allt för resebranschen men även i skolor. Här kan du läsa mer om våra utbildningar.

Till våra utbildningar i hållbar turism!