Skärmdump, webbsajt, kampanj mot sexköp, sugardejting, RealStars, Child10, sugardejting

Obehagliga siffror efter lyckad kampanj

På bara en helg registrerade sig över 800 män för att hyra en flickvän via den nylanserade hemsidan hyrflickvän.se, varav 134 bad om att få träffa en underårig. Då dök en ruta upp och meddelade att de var på väg att begå en brottslig handling.

Obehagliga siffror, men en framgångsrik kampanj. Malin Roux Johansson är verksamhetsansvarig för organisationen RealStars som jobbar mot trafficking och prostitution, en av de två organisationerna bakom kampanjen "Hyr en flickvän". Den andra organisationen är Child10.

Vad är det ni visar på med resultaten från den här kampanjen?

-Kampanjen visar att det förekommer en mycket skev kvinnosyn och sexualisering av unga i samhället och att vi faktiskt ännu inte har implementerat vår svenska sexköpslag. Det behövs mer resurser och skärpt lagstiftning för att stoppa efterfrågan på sexköp, säger Malin Roux Johansson.

Sajten "Hyr en flickvän" är uppbyggd och marknadsförd på samma sätt som många verkliga sugardejtingsajter, alltså en sajt där äldre män får kontakt med yngre kvinnor för att komma överens om umgänge i utbyte mot pengar och gåvor. I Sverige finns ett 15-tal sådana sajter, enligt RealStars.

Är det någon skillnad på sugardejting och prostitution?

-Sugardejting är en skönmålning av prostitution. Att köpa en människas kropp, oavsett om du betalar med pengar eller gåvor, är prostitution enligt sexköpslagen.

Hur byggde ni upp kampanjen?

-Vi ville nå målgruppen män och presumtiva sexköpare. Därför använde vi oss av Google Ads med olika sökord som "sugarbabe", "sugardejting" och "sexköp" – som tyvärr alla drog stor trafik. Sedan har vi även jobbat med influencers, aktivister och organisationer som hjälpt till att sprida kampanjen.

Över 800 män registrerade sig på tre dagar. Vad gör ni med uppgifterna och vad vill ni att kampanjen ska leda till?

-Vi är inte intresserade av individer utan av strukturell förändring. Därför samlade vi bara in uppgifter om var de bor, ålder och vilken ålder de söker. Nu kommer kampanjen att gå vidare i nästa steg med krav riktade mot politiker och beslutsfattare om till exempel mer polisiära resurser för att sätta dit sexköpare – även på digitala bordeller.

Malin Roux Johansson menar att sugardejtingsajterna faktiskt är digitala bordeller och att sajtägarna därför borde kunna dömas för koppleri.

-Därutöver vill vi se mer preventiva insatser för att förändra attityder och värderingar så att färre lockas in i denna form av prostitution.

Vill du bidra till att sprida kampanjen, följ RealStar på Instagram, dela inläggen och använd hashtaggen #hyrflickvan

Läs en längre intervju med Malin Roux Johansson här.

uppmaning

Checklista för en hållbar resepolicy

Se vad ni behöver ha koll på.

Till checklistan