Joakim Malm på isen utanför Stadshuset i Stockholm.

Omställning under kniven i resebranschen

Covid 19-pandemin har varit tuff för resebranschen. Många har tvingats till omställning på ett hårt sätt. Här träffar vi Joakim Malm, vars verksamhet tog tvärt stopp i mitten av mars 2020. "Vi var timmar från konkurs," berättar han.

-Det var illa. Panik, paralyserad pannkaka. En del pratar om att proppen gick ur, för oss brast dammen. Vi var timmar från konkurs.

Så beskriver Joakim Malm, grundare och ägare av företaget Stockholm Adventures följderna av covid 19-pandemin. Ett helt annat slags äventyr än de han brukar jobba med.

Men genom några avgörande snabba beslut och lite tur lyckades han ta Stockholm Adventures genom covid-stormen - och komma ut på andra sidan, kanske inte starkare men som ett i längden hållbarare reseföretag, med ett nytt erbjudande mot en ny kundkrets.

Mellan vinter och sommar

Stockholm Adventures är som namnet antyder ett företag vars verksamhet går ut på att ge turister anpassade upplevelser, allt från vildmarksafari i Stockholms södra förorter till långfärdsskridskor i de norra - och när det går förbi Stadshuset. (Bolagets företagsjuridiska namn är Stockholm ICEguide AB.)

Joakim Malm, som grundade företaget år 2007, har byggt upp en verksamhet som expanderat långsamt men stadigt. Inför 2020 stod företaget bra på sina två ben, med aktiviteter för såväl sommar- och vinterturism. Målgruppen har hela tiden varit utländska turister på besök i Stockholm – och det en stadigt växande målgrupp.

-2019 var vårt bästa år någonsin och så sent som den 15 mars 2020, då vi avslutade vintersäsongen, hade vi fullt av bokningar inför sommaren, många förbetalda. Läget kändes stabilt!

Dammen brast!

Den 17 mars enades EU:s stats- och regeringschefer om att stoppa alla icke nödvändiga resor till EU. Då hade redan Danmark och Finland stängt för inkommande flyg och Tyskland slagit igen dörren mot flera av sina grannländer.

Dagen därpå hade Joakim Malm inte mindre än tio möten inbokade för att skriva lika många anställningsavtal med sommarsäsongens guider.

-Jag kände i magen att jag ska nog pausa det här...

På kvällen den 17 mars skickade han ut tio mejl och beklagade att i det rådande läget inte fanns förutsättningar att gå vidare med anställningarna. En av dem som skulle ha skrivit under på sitt anställningsavtal den där dagen var en kajakguide från Kanada, som kommit till Stockholm för uppdraget.

-Han hörde av sig dagen därpå och berättade att han lyckats få plats på det sista planet hem till Kanada och att han därför inte kunde jobba för oss i sommar. Puh!

De där sista veckorna i mars var en turbulent tid för hela Europa. Så också för Joakim Malm och hans företag. Han hade fortfarande löner att betala ut samtidigt som avbokningarna stod på kö i mejlkorgen, många krävde full återbetalning direkt.

-När jag slog på datorn den 26 mars var öppettiderna för tingsrätten det första jag sökte på. Vi stod bokstavligen timmar från konkurs.

Samma dag, den 26 mars, skulle en av minibussarna företaget leasat lämnas tillbaka. Men visst hade företaget ett tillgodohavande hos biluthyraren, påminde sig Joakim Malm. Kanske kunde han få den summan utbetald…

-När pengarna kom in hade jag redan kontaktat advokat och ansökt om rekonstruktion. Men den insättningen räckte för att betala de löner jag behövde betala! Det räddade företaget.

Operation omställning!

I det första av regeringens historiskt omfattande krispaket till följd av covid 19-pandemin ingick möjligheten att permittera anställda till korttidsarbete med statligt stöd. Det trädde i kraft den 7 april.

-Att vi kunde överleva fram till den 7 april, det var en ren arbetsseger.

Så följde omställningens tid. Joakim Malm och hans anställda var nu permitterade med statligt stöd. Men hur länge skulle detta pågå? Det var uppenbart att det skulle ta tid innan världen var som förr, men om omvärldens resvanor någonsin skulle bli som förr var inte alls klart.

-Ok, om det inte kommer några turister, vad gör vi då? Jo, vänta nu, vi har en målgrupp som vi inte har bearbetat tidigare och den är ändå tio miljoner huvuden stor, så resonerade dem berättar han. De syftade på svenskarna.

Eftersom Stockholm Adventures sedan starten nästan helt och hållet riktat sig till en utländsk publik har deras "corporate language" genomgående varit engelska. De flesta guiderna har varit engelsktalande, sajten och hela bokningssystemet på engelska.

-Vi har sökmotorsoptimerat webbsidorna för engelska sökord!

Nästa steg blev att ställa om allt mot en svensktalande målgrupp. Men sommaren stod redan för dörren - hur många skulle våga komma från andra delar av landet till huvustaden, som utmålats som smittans epicenter i Sverige? Det blev till att snäva in målgruppen ytterligare.

-Vi har gjort oss synliga för upplevelsesökare över hela världen, men om du bor på Kungsholmen två kvarter från vår brygga i centrala Stockholm har du nog inte haft en susning om att vi finns, konstaterar Joakim Malm.

Framförsikt med stärkt hållbarhet

Stockholm Adventures bytte under ett par månader språk, ändrade målgrupp och till viss del även affärsupplägg. Stora skyltar sattes upp på bryggan. Joakim Malm skickade ansökan till Svenska Kanotförbundet för att bli godkänt kanotcenter och investerade friskt i kompetensutveckling för de anställda på permitterad tid, för att bli fullfjädrade kajakinstruktörer.

Från och med sommaren 2020 erbjuder Stockholm Adventures kurser i kajak- och SUP-paddling (stand up paddle) och kunderna är nu till stor del friskvårdande stadsbor.

-Det är skitkul! En annan har väl paddlat sedan barnsben men jag har fått nytändning i kajak! Och företaget har fått ett tredje ben med kursverksamheten.

Jo, visst har företaget tappat stora intäkter jämfört med året innan - men samtidigt skapat en större hållbarhet för framtiden, med nytt erbjudande för en närmare kundkrets.

-Nu bygger vi upp med ännu fler upplevelser för stockholmare och mer kortväga turister.

Vad innebär hållbart resande?

När man talar om hållbarhet syftas ofta på definitionen från den så kallade Brundtlandt-rapporten, en FN-rapport från 1987. Där definieras hållbarhet som: ""utveckling som tillgodoser­ ­dagens behov utan att ­äventyra kommande ­generationers ­möjligheter att ­tillgodose sina behov­". Läs mer om hållbart resande här!

De globala målen, Agenda 2030, är en överenskommelse mellan världens ledare om att uppnå 17 mål för att nå hållbarhet utifrån de tre aspekterna ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbart. Nätverket Schyst resande jobbar för hållbart resande utifrån de aspekterna. Läs mer om turismen och Agenda 2030

Jobbar du i resebranschen/turism och är intresserad av hållbarhet? Boka in dig på en av våra utbildningar som för närvarande ges på distans; två förmiddagar som ger dig inblick i hållbarhetens tre aspekter, de globala målen och mycket mer. Obs! Utbildningen är kostnadsfri för dig som jobbar - eller är mellan jobb - i branschen. Läs mer och hitta ett datum som passar dig här!

uppmaning

Vilket hållbart restips vill du dela med dig av?

Beskriv ditt favoritställe och inspirera andra!

Tipsa här