"Min resa, mitt avtryck" för gymnasiet och åk 9

Vill du att dina elever ska lära sig mer om hållbar utveckling, Agenda 2030 och hur de kan göra positiv skillnad när de reser? Inför höstterminen har Schyst resande tagit fram ett nytt och innovativt format om hållbart resande och Agenda 2030! Läs mer om de olika delarna här:

Del 1 Läromedel: Hur kan vi resa hållbart?

Första delen i Schyst resandes utbildningspaket består av vårt omtyckta och innehållsrika läromedel. Du som lärare beställer din kostnadsfria klassuppsättning av läromedlet här på följande sätt: Hur kan vi resa hållbart? i Unionens webbshop. Du kan också ladda ner materialet digitalt via knappen ovan. Den finns att beställa gratis på och går också att ladda ned som PDF här.

Det finns även en lärarhandledning för att arbeta vidare med de frågor och ämnen som tas upp i workshopen. Den innehåller övningar, upplägg för grupparbeten och andra tips. Du hittar den här.

Del 2 Digital föreläsning: Min resa

Nu har du och dina elever möjlighet att ta del av grunderna för hållbar turism när ni själva vill genom en filmad föreläsning. Mer information kommer! Tid: 35 min.

Del 3 Interaktiv fördjupning: Mitt avtryck

Eleverna står själva i centrum och konfronteras med en rad utmaningar som behöver lösas på destinationsorten i denna fristående, interaktiva fördjupningsdel. Aktiviteten sker i klassrummet och under ledning av Schyst resandes kunniga utbildare. Tid: 2 h.

Om utbildningspaket för åk 9 och gymnasiet

Vi befinner oss i en ny tid där resande och turism står inför förändrade förutsättningar. Detta ställer krav på kunskap om hur vårt resande påverkar människors levnadsförhållanden och miljön. Därför blir det allt mer angeläget att utforska hur vi kan resa med hänsyn till människor och miljö. Denna aktivitet i tre delar om hållbart resande är utformad i enlighet med GY11 och passar perfekt på lektionen i samhällskunskap. Eller varför inte på skolans temadag i hållbar utveckling?

Om du är lärare kan du beställa kostnadsfria klassuppsättningar läromedel för åk 9 och gymnasiet: Hur kan vi resa hållbart? i Unionens webbshop. Du kan också ladda ner materialet digitalt via knappen ovan. Den finns att beställa gratis på och går också att ladda ned som PDF här.

Det finns även en lärarhandledning för att arbeta vidare med de frågor och ämnen som tas upp i workshopen. Den innehåller övningar, upplägg för grupparbeten och andra tips. Du hittar den här.

Vad utbildningspaketet leder till

Eleverna får ökad förståelse för det komplexa område som turism och resande utgör. Föreläsningen ger en översikt över hur vårt resande påverkar miljön, samhället och ekonomin.

Dina elever får fördjupade kunskaper inom följande områden:

  • Agenda 2030 och de globala målen
  • Hållbar utveckling
  • Resornas klimatpåverkan
  • Barns rättigheter
  • Sexuell exploatering och prostitution
  • Arbetsvillkor i turismindustrin
  • Påverkan på det lokala näringslivet
  • Alkohol och andra droger
  • Vattenförbrukning
Två elever pratar med en jordglob framför sig

Hur kan just jag påverka för att bidra till hållbar utveckling? Schyst resandes workshop i hållbart resande för gymnasiet väcker frågor och funderingar. Bild: Jessica Segerberg

Sagt om utbildningen

”Mest positivt var att få veta hur jag kan gynna lokalbefolkningen när jag väljer deras restauranger och hotell.”

Ur utvärdering efter gymnasieworkshopen

”Man fick tänka mycket själv men man fick även ’undervisning’. Att ställa sig på raden var också väldigt kul och då fick man verkligen vara med och delta.”

Deltagande elev

Undrar du något? Fråga mig!

Text

Bild på Shari Sabel-Strandmark

Shari Sabel-Strandmark

Shari är samordnare för utbildningar och ideell verksamhet på Schyst resande.

uppmaning

Visa vägen till hållbara tjänsteresor

Hur tar du fram en effektiv och användbar resepolicy för hållbara tjänsteresor?

Läs mer