Bild på Carl framför turkost vatten och palmer.

Carl reste jorden runt – utan att flyga

Båt över haven och liftande genom öknen – Carl Hamnesjö reste runt hela jorden utan att sätta foten på en flygplats. Vi fick en chans att ställa frågor om hans långa äventyr.

Vart reste du?

Min resa började och slutade i Stockholm. Längs vägen passerade jag Nordamerika, Australien och Sydostasien. Vägen hem gick via Kina och Ryssland.

Målet var att ta sig jorden runt utan att flyga och att därmed hålla nere utsläppen. Jag ville visa att det är möjligt att resa på ett sätt som inte belastar klimatet på det ohållbara sätt som flyget gör. Egentligen tycker jag att det mest rimliga är att upptäcka platser relativt nära där en bor, men jag ville också visa att det går att ta sig väldigt långt utan flyg.

Över kontinenterna åkte jag för det mesta buss eller tåg, vilket funkade utmärkt. Enda gången det inte gick var i södra Australien. Där gick helt enkelt inga bussar, bara ett alldeles för dyrt lyxtåg. Nödlösningen blev att lifta, vilket blev en oväntad men fantastisk upplevelse det med. Över haven tog jag mig med fraktfartyg på sträckorna Le Havre till New York, Los Angeles till Melbourne och Perth till Singapore.

Inloppet till Singapore i solnedgången.

Inloppet till Singapore som det såg ut när Carl anlände med lastfartyg från Australien.

Hur lång tid tog det?

Ungefär tio månader.

Hur kom det sig att du valde att resa på det här sättet?

Jag älskar att resa, men kan inte längre berättiga mig själv till de utsläpp av växthusgaser som flygandet orsakar. Fraktfartyg släpper förvisso också ut en hel del, men eftersom de fraktar så otroligt mycket blir det ändå effektivt jämfört med andra transportsätt. Koldioxidutsläppen per transporterad enhet blir små. Exempelvis blir utsläppen av växthusgaser för en passagerare ungefär 50 kilo för den väg jag tog över Atlanten, jämfört med det dryga ton (1000 kg) växthusgaser varje passagerare orsakar genom att flyga från Stockholm till New York.

Förutom att min resa orsakade klart mindre utsläpp än om jag hade flugit så fick jag också se och uppleva så mycket mer eftersom jag inte flög förbi allt mellan målpunkterna. Jag träffade fler människor längs vägen och lärde mig mycket mer om de regioner jag reste i.

Vad var resans höjdpunkt?

De oväntade händelserna! Ett par valar som hoppade i Great Australian Bight under en rast när jag liftade där. En makalös åskstorm i norra Vietnam när jag åkte moppe tillsammans med en annan backpacker. Erbjudandet om skjuts på ett hostel i Phoenix som ledde till en oförglömlig samåkningsroadtrip genom sydvästra USA:s ökenlandskap. Flera av höjdpunkterna skulle jag förmodligen aldrig ha upplevt om jag hade flugit eftersom de ofta inträffade längs vägen till något, snarare än på platsen i sig.

Till exempel när jag var på väg genom centrala Australien och började inse att det inte fanns några kollektiva sätt att ta sig fram, annat än svindyra turisttåg. Samtidigt behövde jag ta mig till Perth, varifrån nästa båt skulle avgå bara någon vecka senare. Efter några dagars frustration – nästan lite panik – fick jag hänga på en man som skulle från Canberra till Perth för att hjälpa sina gamla föräldrar. Vi färdades långa dagar och på nätterna körde vi bara av vägen några hundra meter in i bushen där vi lagade mat på spritkök, kollade på öknens fantastiska stjärnhimmel och sov i sovsäckar på flaket till hans bil.

Ett platt berg i öknen i solnedgången.

Ayers rock. Resan genom Australiens öken där passagerarna sov under stjärnhimlen blev en magisk upplevelse.

Carl liftade genom stora delar av Australien. På nätterna sov man på flaket i buskage intill väg

Carl liftade genom stora delar av Australien. På nätterna sov han och resesällskapet på bilens flak i buskage intill vägen.

Var det någon upplevelse du gärna kunde ha varit utan?

Strulet med vissa regler kring inresor och visum. De kan tyvärr vara extra krångliga när en reser utan att flyga. I synnerhet hade jag problem att komma in i Kina. Det inträffade också några andra mindre missöden. I Malaysia ramlade jag av en moped och fick en lätt hjärnskakning och i Kambodja blev jag biten av en apa och fick ta rabiessprutor.

Tågkonduktören på plattformen intill ett tåg.

Tid för avgång med transmongoliska järnvägen från Peking till Moskva.

Vad kostade det?

På ett ungefär – för transporter och boende, från cirka 35 000 kr per person.

Folk frågar ofta om det är billigare att resa utan att flyga. När det gäller min resa specifikt så är det korta svaret nej. Det beror mycket på att jag korsade oceaner vid tre tillfällen och fraktfartyg är väldigt dyra att åka med. De tog säkert uppemot en tredjedel av min budget. I övrigt varierar kostnaderna en hel del beroende på vart en reser. Under den här resan var det billigt att ta sig runt i Sydostasien medan USA kunde vara rätt dyrt.

Kostnaden bör dock ses i relation till vad en får. Jag tycker att en resa längs land ger betydligt mer än en flygresa. Dessutom blir ju resan i sig också ett nöje och då ska den ju, åtminstone delvis, räknas in i den delen av budgeten och inte ses som en ren transportkostnad.

En man som tittar bort mot avlägsna berg sittandes på en båt nånstans i Sydostasien.

Det blev inget flyg under resan men däremot både tåg, buss och båt, som här på luffen i Sydostasien.

Carls bästa tips för att resa utan flyg

  1. Om du ska åka båt – börja planera i tid och kontakta agenturer som kan hjälpa till.
  2. Ha perspektivet att du vill uppleva länderna och se så mycket som möjligt. Det görs bäst mellan målpunkterna.

Mer om mig: Jag tog nyligen en masterexamen i mänskliga rättigheter och åker snart till Sydamerika för att göra en forskningsstudie om rättigheter på kontinenten. Jag kommer att blogga både om den och om resandet utan flyg på No Flying Dreams. Ni kan också följa mina resor på mitt officiella Instagramkonto eller mitt personliga konto.

Läs mer om Carls jorden runt-resa i en Expressenintervju här

uppmaning

Vilket hållbart restips vill du dela med dig av?

Beskriv ditt favoritställe och inspirera andra!

Tipsa här