Utbildning i hållbar turism för resebranschen

Hur kan ditt företag ligga i framkant när det gäller hållbarhet? Hur kan ni möta de ökade krav som ställs när det gäller social, miljömässig och ekonomisk hänsyn? Ge ert hållbarhetsarbete en skjuts med hjälp av denna inspirerande kurs, speciellt utvecklad för företag i turismsektorn.

Om utbildningen

Alltfler resenärer efterfrågar medvetna semesteralternativ. Hur kan företag svara på det behovet och förena lönsamhet, miljöhänsyn och socialt engagemang?

Nätverket Schyst resande vill inspirera reseföretag till att fortsätta framåt med det viktiga hållbarhetsarbetet. Därför har vi tagit fram denna utbildning särskilt för er som arbetar på reseföretag och hotell. Utbildningen är utformad i nära dialog med branschen. Den fungerar som ett stöd i ert hållbarhetsarbete, oavsett var ni befinner er i processen.

Föreläsningar varvas med workshops, filmvisningar och övningar under en spännande och dynamisk utbildningsdag som skräddarsys efter era önskemål.

Vad utbildningen leder till

Kursen ger fördjupad förståelse för turismens påverkan på ekonomi, samhälle och miljö. Den uppmuntrar ert företag att arbeta med hållbarhet i större skala och ger en inblick i de krav som ställs på rese-och hotellbranschen. Ni får möjlighet att reflektera över hur ni kan agera för större hållbarhet internt och hur ni kan kommunicera detta till era kunder.

Utbildningens upplägg

Utbildningen består av två delar som ges vid olika tillfällen.

Tillfälle 1

9-12: Intropass

Obligatorisk grund. Vi går igenom följande ämnen:

  • Olika aspekter av hållbarhet och våra tips
  • Agenda 2030
  • Hållbart företagande (CSR)
  • Arbetsvillkor
  • Barnets villkor
  • Kommunikation gentemot resenären/hotellgästen
  • Nudging

13-16.30: Valfri fördjupning

Under eftermiddagen har ni möjlighet att fokusera på de områden som ni är extra nyfikna på. Välj så många av följande pass som ni önskar (varje del tar ca 20 min). Samtliga moduler ingår i utbildningens pris, så ni betalar inte mer om ni vill ha alla!

  • Flygets påverkan och klimatkompensation
  • Klimatet och turismen
  • Miljön och turismen (vatten, avfall, energi, plast)
  • Sexuell exploatering
  • Alkoholavtryck
  • Lokala näringslivet

Tillfälle 2

Tillsammans med Schyst resandes instruktör kommer ni överens om ett uppföljningstillfälle. Då ses ni återigen med instruktören och redovisar två åtgärder som ditt företag har vidtagit för att kommunicera hållbarhet gentemot resenärerna. Mötet tar 1-2 timmar och sker inom fyra månader efter avslutad utbildning. Ert företag får ett diplom som bevis på att ni genomgått utbildningen.

Bild på utbildningsdeltagare

Hållbar turism och högkvalitativa reseupplevelser hör ihop! Schyst resandes utbildning i hållbar turism är särskilt framtagen för rese-och hotellbranschen och unik i sitt slag. Bild: Jessica Segerberg

Frågor och svar om utbildningen

Får vi en certifiering efter avslutad utbildning?

Ni tilldelas ett tryckt diplom. Det är inte en certifiering utan bara ett intyg på att ni gått kursen. Diplomet är inte avsett för hemsidan eller sociala medier men får gärna hängas upp på kontoret.

Undrar du något? Fråga mig!

Text

Bild på Linda Nordby

Linda Nordby

Linda Nordby jobbar med Schyst resandes utbildningar och är antropolog med stort intresse för hållbarhet. Hon har erfarenhet av hållbar turism i Myanmar och Palestina.

uppmaning

Vilket hållbart restips vill du dela med dig av?

Beskriv just ditt favoritställe och inspirera andra resenärer!

Tipsa här