
Bli bättre på hållbarhets-kommunikation: 8 tips
Det blir allt viktigare för reseföretag att berätta för sina kunder hur man tar ansvar för människor och miljö. Men vad ska man tänka på när man kommunicerar om sitt hållbarhetsarbete?
Förväntningarna på företag när det gäller miljöhänsyn och social hållbarhet har ökat. 70 procent av svenskarna vill att företag ska delta i samhällsdebatten. Och hela 64 procent väljer eller väljer bort företag utifrån hur de uppfattas i de här frågorna. Det är alltså en nödvändighet idag att berätta för kunderna hur ni arbetar för att göra ett positivt avtryck för människor, samhälle, djur och miljö. Men hur gör man? Här är våra bästa tips.
1. Var transparanta
Var öppna med utmaningar och svårigheter – undvik greenwashing. Ta inga genvägar genom att försöka framstå som mer hållbar än ni verkligen är.
2. Tänk både bakåt och framåt i tiden när du väljer budskap
Vad har ni gjort och vad vill ni göra?
3. Ha en personlig prägel i kommunikationen
Då blir det du säger mer trovärdigt.
4. Gör det möjligt att ge feedback
Människor är trötta på att bara bli informerade och vill vara delaktiga.
5. Lär av de bästa
Inspireras av de konkurrenter som har kommit längst i sitt hållbarhetsarbete.
6. Kom igång direkt
Vänta inte med att kommunicera tills ni är helt nöjda och 100 procent hållbara, då kommer ni aldrig till skott.
7. Visioner skapar engagemang!
En tydlig riktning väcker förtroende och inspiration hos kunder och medarbetare.
8. Inspirera era samarbetspartners
Ställ krav på era leverantörer och uppmuntra era samarbetspartners att utveckla sitt hållbarhetsarbete. Kommunicera gärna gemensamt när ni gör förändringar och framsteg.

Bild: Christin Hume
Vill du lära dig mer om hållbarhetskommunikation och hur ni som företag kan jobba för ett bättre resande?
Just nu erbjuder vi en kostnadsfri distanskurs i hållbar turism för dig som jobbar i resebranschen. Delta enkelt hemifrån och få ny inspiration till hur ni kan bidra till ett mer omtänksamt resande!