Lastfartyg utanför Dakar.

Resa med lastfartyg – så gör du

Destinationer bortom havet hägrar – men det tar emot att flyga så långt och släppa ut en massa växthusgaser i atmosfären. Kanske har du börjat fundera på om det inte skulle gå att ta båten över. Men hur gör man? Hur lång tid tar det, och vad kostar det? Carl Hamnesjö som har gjort resan flera gånger ger sina bästa tips.

Hur gör en för att resa med fraktfartyg?

1. Hitta en agentur

Börja med att söka på "cargo ship passenger" eller "freighter passenger" på nätet för att hitta olika agenturers hemsidor. Gå igenom de rutter förmedlarna presenterar på sina hemsidor och välj ut alla av intresse. Priserna brukar stå angivna, men oftast bara som exempel för bestämda etapper. Därför är det svårt att mer än uppskatta vad just den sträcka du vill åka kostar. Räkna med drygt 100 € per dygn.

2. Ta kontakt med förmedlarna och fråga dig fram

Det kan hända både att rutter ändrats eller dragits in och att nya tillkommit som ännu inte finns angivna. Fråga generellt för att få reda på alla alternativ. T.ex. "Vad har ni för resor med fraktfartyg från Europa till Nordamerika under hösten?". Fråga även om de exakta priserna mellan de hamnar du vill åka från och till. Det går absolut att ta emot offerter från flera förmedlare på en gång för att jämföra.

3. Skaffa de handlingar som krävs i god tid

När du valt en rutt och avgång är det en del handlingar som ska fyllas i och skickas in. Dessutom krävs ofta läkarintyg och försäkringsbevis. Det kan vara lite omständligt och därför är det bra att börja i god tid. De flesta agenturer är dock rätt hjälpsamma och bra på att svara, så väl i kontakt med dem så löser det sig!

4. Var på plats minst ett dygn i förväg för att inte missa båten

Fraktfartyg följer inte avgångstider som andra transporter. När lastningen är klar så drar de. Därför bör en vara på avgångsorten minst ett dygn i förväg då ändringar i schemat kan ske. Väl där kontaktar du hamnpersonal som berättar hur du tar dig till fartyget. Kontaktuppgifter ska du ha fått från din förmedlare. Om inte, fråga!

5. Sätt dig in i reglerna ombord

Väl ombord och ute till sjöss så brukar passagerarna kallas till möte med fartygets officerare. Där informeras ni om säkerhet och får en dragning om signalkunskap. Det finns ett antal olika tut-varianter som varnar för olika saker. Man får även en genomgång om en del praktiskt ombord, såsom mattider.

6. Prata med kocken om du behöver någon speciell typ av mat

Det kan vara bra att veta att det inte brukar vara möjligt att meddela sina kostvanor på förhand när man åker med lastfartyg, men väl ombord är det oftast inte några problem att få sina önskemål tillgodosedda, bara en pratar med dem som lagar maten. Jag fick till exempel vegansk mat på min resa mellan Hamburg och Rio de Janeiro.

7. Var beredd på att restider och resvägen kan förändras

Att åka lastfartyg ger på många sätt ett nytt perspektiv på devisen "slow travel". Inte bara för att det är svårt att spekulera i ankomsttider. Det kan också bli ändringar i själva rutten, vilket kan leda till att resans längd antingen kan förkortas eller förlängas någon eller några dagar. När det skedde på en av mina resor påverkade det dock inte priset på resan.

Fartygets däck i sol med utsikt över havet

Att promenera på däck är en av de aktiviteter man kan ägna sig åt ombord. Glöm inte att spana efter delfiner, havssköldpaddor och rockor! Bild: Carl Hamnesjö

Hur ser livet ut på ett lastfartyg då?

Hytter och utrustning: Man bor i en liten hytt. Det brukar finnas olika hytter att välja på. Insideshytterna är ofta lite billigare. Man kan bo i en hytt själv, men det går att bo två tillsammans och då blir priset dessutom reducerat för båda. I hytten finns stol och skrivbord, garderob, byrålådor, luftkonditionering och eget badrum. Andra hytter har fönster och kan vara utrustade med ett större sovrum med dubbelsäng samt ett vardagsrum med soffa, tv (dock bara för film och eventuellt spel) och annat. I många hytter finns det kylskåp, annars kan man prata med köket om man kan få ha sina medhavda grejer i kylen i köket i stället. Även flytväst och hjälm finns på plats i alla hytter ifall det skulle inträffa en nödsituation. Eluttagen är desamma som i Sverige.

Måltider: Måltiderna är egentligen de enda fasta tider en passagerare har att förhålla sig till ombord. Skulle tiden ändå missas ser båtens messman (typ steward) dock till att plasta in maten och lämna den på den bestämda plats en har för resan (både passagerare och besättning har en anvisad plats i matsalen). Blir en hungrig eller sugen mellan måltiderna eller på kvällen finns det alltid kaffe, te och vatten samt nåt slags snacks att hämta både i matsalen och i det angränsande pentryt.

Dryck: Alkohol är antingen förbjuden eller starkt reglerad för besättningen på ett lastfartyg, men för passagerare ingår lite vin eller läsk till maten för den som vill. Annars funkar vattnet prima!

Tvätt: Passagerare har fri tillgång till tvättstugan, och här är alla jämlikar – även kaptenen tvättar sina kläder själv. Skeppets messman sköter dock övrig tvätt såsom sängkläder, handdukar och bordsdukar. Ingen tidsbokning behövs och tvättmedel står fartyget för.

Interiör från fartygshytt. Litet fönsterlöst rum med britsar och en stol.

Hytt av det billigare slaget, utan fönster. Delar man på två så blir kostnaden ännu lägre. Som tur är finns det fler utrymmen på båten där en kan vara. Bild: Carl Hamnesjö

Tom sal med bord och stolar.

Mässen, där besättning och passagerare intar alla måltider. Bild: Carl Hamnesjö

Vad fyller en tiden på båten med?

En del av tiden spenderar passagerare i fartygets uppehållsrum. Där finns olika sorters brädspel och pussel. Det kan också finnas ett slags bibliotek där det finns böcker och filmer att låna på olika språk. Filmer kan ses i de hytter som har tv eller i uppehållsrummet. På de flesta fartyg finns även tv-spel.

Förutom uppehållsrummet finns också ett träningsrum med både konditionsmaskiner och vikter så en klarar sig. Ofta ges extra träning för balansen då havet bjuder på lätt vågrullning (gungar det för mycket är det svårt och mindre bra att träna där). En del fartyg har till och med en fungerande pool och bastu.

Sola på däck kan en också göra, eller ta korta promenader på däck med härlig havsutsikt.

Bild på person som läser i sin koj, flera personer som spelar spel, Carl på däck.

Läsa, spela spel, hänga på däck och umgås med de andra passagerarna – vardagslivet på båten.

hav bortom relingen

Hav så långt ögat når. Ibland får fartyget sällskap av fåglar som liftar en bit på sin långa resa. Bild: Alla bilder: Carl Hamnesjö

Sist men inte minst

Att korsa havet på lastfartyg är ett resealternativ som klimatmässigt är betydligt bättre än flyg – se mer om fartygens klimatpåverkan i Carls berättelse om sin resa mellan Hamburg och Rio – men det är ett alternativ som ändå bör användas sparsamt. Det bästa är att välja resor till ställen dit en tar sig med tåg och buss (vilket är bra många)!

uppmaning

Vilket hållbart restips vill du dela med dig av?

Beskriv just ditt favoritställe och inspirera andra resenärer!

Tipsa här